STATUT OGÓLNOPOLSKIE CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI „MASTERMETODYKA”

 

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§1

  1. Ogólnopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli mastermetodyka zwane w dalszej części statutu OCDN mastermetodyka jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli, działającą na podstawie art. 2 pkt. 9 i art. 168 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U z 2023 r., poz. 2738 ), a także na podstawie niniejszego statutu.
  2. Placówka została wpisana do ewidencji prowadzonej przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego pod numerem DE-III-6.5471.12.2016 z późniejszymi zmianami.

§2

  1. OCDN mastermetodyka ma ogólnokrajowy zasięg działania.
  2. Siedziba OCDN mastermetodyka mieści się w Środzie Wielkopolskiej 63-000, ul. Świerkowa 7/2.
  3. Organem prowadzącym OCDN mastermetodyka jest Mastermetodyka Małgorzata Kempa z siedzibą w  Środzie Wielkopolskiej, 63-000, ul. Świerkowa 7/2.
  4. Nadzór pedagogiczny nad OCDN mastermetodyka sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty z siedzibą w Poznaniu.
  5. Placówka posiada stronę internetową www.mastermetodyka.pl.

ROZDZIAŁ 2

Cele i zadania placówki

§3

Celem OCDN mastermetodyka jest organizowanie i prowadzenie działań wspomagających przedszkola, szkoły i placówki, w tym form doskonalenia zawodowego nauczycieli i dyrektorów przedszkoli i szkół publicznych i niepublicznych oraz placówek oświatowych oraz upowszechnianie dobrych praktyk pedagogicznych.

§4

  1. Do zadań OCDN mastermetodyka należy:
  • diagnozowanie potrzeb nauczycieli i kadry kierowniczej przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w zakresie doskonalenia zawodowego i uwzględnianie ich w planowaniu pracy oraz dokonywaniu zmian w ofercie placówki;
  • organizowanie i prowadzenie form doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej przedszkoli, szkół i placówek, a szczególnie konferencji, warsztatów i szkoleń uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących kompetencji zawodowych nauczyciela;
  • prowadzenie programów wsparcia dla przedszkoli, szkół i placówek, doradztwa i konsultacji w zakresie organizacyjnym, metodycznym oraz pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  • opiniowanie programów i projektów przydatnych w pracy przedszkola, szkoły lub placówki;
  • upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.
  1. OCDN mastermetodyka realizuje swoje zadania poprzez stacjonarne formy indywidualnego i zbiorowego doskonalenia, konsultacje i doradztwo, upowszechnianie dobrych praktyk oraz doskonalenie metodami i technikami kształcenia na odległość za pośrednictwem dostępnej platformy edukacyjnej.
  2. OCDN mastermetodyka prowadzi doskonalenie nauczycieli i dyrektorów na podstawie autorskich planów form doskonalenia opracowanych  przez zatrudnionych edukatorów.
  3. OCDN mastermetodyka może, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić kursy kwalifikacyjne po spełnieniu wymagań i na zasadach przewidzianych przepisami prawa.
  4. OCDN mastermetodyka prowadzi własną działalność wydawniczą adresowaną do kadry pedagogicznej przedszkoli, szkół i placówek.

§5

  1. Dyrektor OCDN mastermetodyka we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych przygotowuje plan pracy placówki na dany rok szkolny. Plan uwzględnia:
  • zadania statutowe;
  • kierunki polityki oświatowej państwa;
  • wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego i innych badań wewnętrznych;
  • wnioski i rekomendacje z nadzoru sprawowanego przez kuratorów oświaty;
  • zgromadzone informacje na temat potrzeb i oczekiwań klientów placówki;
  • zmiany w prawie oświatowym.
  1. Organ prowadzący OCDN mastermetodyka przedstawia Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty sprawozdanie z realizacji planu pracy placówki za dany rok szkolny w terminie do dnia 30 września następnego roku szkolnego.

ROZDZIAŁ 3

Organizacja placówki

§6

Strukturę organizacyjną OCDN mastermetodyka stanowią:

  • dyrektor będący równocześnie organem prowadzącym placówkę;
  • konsultant ds. pedagogicznych -– nauczyciel dyplomowany, posiadający wykształcenie wyższe mgr z przygotowaniem pedagogicznym oraz kwalifikacje w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, a także przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka;
  • edukatorzy:
  1. nauczyciele z wykształceniem wyższym mgr i przygotowaniem pedagogicznym oraz posiadający przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka,
  2. specjaliści – osoby nie będące nauczycielami, które ukończyły studia wyższe oraz posiadają przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka.

§7

  1. Działalnością OCDN mastermetodyka kieruje dyrektor.
  2. Do zadań i kompetencji dyrektora należy w szczególności:
  • ustalanie głównych kierunków działania, planów pracy oraz sprawozdań we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych;
  • wdrażanie systemu zapewniania jakości we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych;
  • zatrudnianie konsultanta ds. pedagogicznych oraz edukatorów;
  • nadzorowanie realizacji zadań przez osoby zatrudnione;
  • przygotowanie form doskonalenia od strony organizacyjnej, administracyjnej i kadrowej.

§8

  1. Nadzór pedagogiczny w placówce sprawuje konsultant ds. pedagogicznych.
  2. Do zadań konsultanta ds. pedagogicznych należy w szczególności:
  • udział w planowaniu pracy na rok szkolny oraz przygotowywaniu sprawozdań z realizacji planu;
  • przygotowanie i realizacja planu nadzoru pedagogicznego;
  • opracowanie wniosków i rekomendacji ze sprawowanego nadzoru do 31 sierpnia każdego roku szkolnego i przekazanie ich dyrektorowi oraz edukatorom;
  • dokonanie analiz wniosków i rekomendacji z nadzoru ustalonych przez kuratorów oświaty oraz wykorzystanie ich do planowania i doskonalenia jakości pracy placówki;
  • przygotowanie i realizacja działań w ramach prowadzonych programów wsparcia;
  • wsparcie merytoryczne udzielane dyrektorowi i edukatorom w realizacji zadań statutowych;
  • akceptacja planów form doskonalenia zawodowego;
  • monitorowanie jakości prowadzonych form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz pracy placówki;
  • zgłaszanie dyrektorowi wniosków i uwag odnoszących się do oferty i jakości funkcjonowania placówki.

§9

  1. Formy doskonalenia zawodowego prowadzą zatrudnieni edukatorzy.
  2. Do obowiązków i kompetencji edukatorów należy w szczególności:
  • opracowywanie planów form doskonalenia i przedstawianie ich konsultantowi ds. pedagogicznych do akceptacji;
  • przygotowywanie materiałów szkoleniowych dla uczestników;
  • prowadzenie form doskonalenia i troska o ich jakość;
  • dokumentowanie szkoleń wg ustaleń dyrektora;
  • promocja form doskonalenia prowadzonych przez  OCDN mastermetodyka;
  • zgłaszanie dyrektorowi wniosków i uwag odnoszących się do oferty i jakości funkcjonowania placówki.

§10

Obsługę administracyjno-księgową OCDN mastermetodyka zapewnia organ prowadzący placówkę.

ROZDZIAŁ 4

Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność placówki

§11

  1. OCDN mastermetodyka utrzymuje się z  własnej – odpłatnej działalności statutowej.
  2. Placówka może otrzymywać darowizny, a także pozyskiwać środki w ramach z grantów projektowych i środków unijnych.

ROZDZIAŁ 5

Postanowienia końcowe

§12

  1. OCDN mastermetodyka używa podłużnych pieczęci firmowych – adresowych oraz logo ustalone przez organ prowadzący.
  2. OCDN mastermetodyka posiada „System zapewniania jakości” oraz regulaminy i procedury wewnętrzne zatwierdzone przez organ prowadzący, zgodne ze statutem i przepisami prawa oświatowego.
  3. Dyrektorzy i nauczyciele, którzy ukończyli daną formę doskonalenia zawodowego, otrzymują zaświadczenie, które zawiera imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia uczestnika, nazwę ukończonej formy doskonalenia oraz łączną liczbę godzin zrealizowanych zajęć i datę wydania zaświadczenia.
  4. OCDN mastermetodyka prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń.

§13

  1. Statut OCDN mastermetodyka nadaje organ prowadzący placówkę.
  2. Zmiany w statucie dokonywane są przez organ prowadzący w trybie właściwym dla jego nadania.
  3. Treść statutu w aktualnym brzmieniu obowiązuje od dnia 10 kwietnia 2024 roku.