STATUT OGÓLNOPOLSKIE CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI „MASTERMETODYKA”
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§1
- Ogólnopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli mastermetodyka zwane w dalszej części statutu OCDN mastermetodyka jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli, działającą na podstawie art. 2 pkt. 9 i art. 168 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U z 2023 r., poz. 2738 ), a także na podstawie niniejszego statutu.
- Placówka została wpisana do ewidencji prowadzonej przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego pod numerem DE-III-6.5471.12.2016 z późniejszymi zmianami.
§2
- OCDN mastermetodyka ma ogólnokrajowy zasięg działania.
- Siedziba OCDN mastermetodyka mieści się w Środzie Wielkopolskiej 63-000, ul. Świerkowa 7/2.
- Organem prowadzącym OCDN mastermetodyka jest Mastermetodyka Małgorzata Kempa z siedzibą w Środzie Wielkopolskiej, 63-000, ul. Świerkowa 7/2.
- Nadzór pedagogiczny nad OCDN mastermetodyka sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty z siedzibą w Poznaniu.
- Placówka posiada stronę internetową www.mastermetodyka.pl.
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania placówki
§3
Celem OCDN mastermetodyka jest organizowanie i prowadzenie działań wspomagających przedszkola, szkoły i placówki, w tym form doskonalenia zawodowego nauczycieli i dyrektorów przedszkoli i szkół publicznych i niepublicznych oraz placówek oświatowych oraz upowszechnianie dobrych praktyk pedagogicznych.
§4
- Do zadań OCDN mastermetodyka należy:
- diagnozowanie potrzeb nauczycieli i kadry kierowniczej przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w zakresie doskonalenia zawodowego i uwzględnianie ich w planowaniu pracy oraz dokonywaniu zmian w ofercie placówki;
- organizowanie i prowadzenie form doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej przedszkoli, szkół i placówek, a szczególnie konferencji, warsztatów i szkoleń uwzględniających specyfikę nauczanych przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących kompetencji zawodowych nauczyciela;
- prowadzenie programów wsparcia dla przedszkoli, szkół i placówek, doradztwa i konsultacji w zakresie organizacyjnym, metodycznym oraz pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- opiniowanie programów i projektów przydatnych w pracy przedszkola, szkoły lub placówki;
- upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.
- OCDN mastermetodyka realizuje swoje zadania poprzez stacjonarne formy indywidualnego i zbiorowego doskonalenia, konsultacje i doradztwo, upowszechnianie dobrych praktyk oraz doskonalenie metodami i technikami kształcenia na odległość za pośrednictwem dostępnej platformy edukacyjnej.
- OCDN mastermetodyka prowadzi doskonalenie nauczycieli i dyrektorów na podstawie autorskich planów form doskonalenia opracowanych przez zatrudnionych edukatorów.
- OCDN mastermetodyka może, za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny, prowadzić kursy kwalifikacyjne po spełnieniu wymagań i na zasadach przewidzianych przepisami prawa.
- OCDN mastermetodyka prowadzi własną działalność wydawniczą adresowaną do kadry pedagogicznej przedszkoli, szkół i placówek.
§5
- Dyrektor OCDN mastermetodyka we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych przygotowuje plan pracy placówki na dany rok szkolny. Plan uwzględnia:
- zadania statutowe;
- kierunki polityki oświatowej państwa;
- wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego i innych badań wewnętrznych;
- wnioski i rekomendacje z nadzoru sprawowanego przez kuratorów oświaty;
- zgromadzone informacje na temat potrzeb i oczekiwań klientów placówki;
- zmiany w prawie oświatowym.
- Organ prowadzący OCDN mastermetodyka przedstawia Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty sprawozdanie z realizacji planu pracy placówki za dany rok szkolny w terminie do dnia 30 września następnego roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 3
Organizacja placówki
§6
Strukturę organizacyjną OCDN mastermetodyka stanowią:
- dyrektor będący równocześnie organem prowadzącym placówkę;
- konsultant ds. pedagogicznych -– nauczyciel dyplomowany, posiadający wykształcenie wyższe mgr z przygotowaniem pedagogicznym oraz kwalifikacje w zakresie organizacji i zarządzania oświatą, a także przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka;
- edukatorzy:
- nauczyciele z wykształceniem wyższym mgr i przygotowaniem pedagogicznym oraz posiadający przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka,
- specjaliści – osoby nie będące nauczycielami, które ukończyły studia wyższe oraz posiadają przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych OCDN mastermetodyka.
§7
- Działalnością OCDN mastermetodyka kieruje dyrektor.
- Do zadań i kompetencji dyrektora należy w szczególności:
- ustalanie głównych kierunków działania, planów pracy oraz sprawozdań we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych;
- wdrażanie systemu zapewniania jakości we współpracy z konsultantem ds. pedagogicznych;
- zatrudnianie konsultanta ds. pedagogicznych oraz edukatorów;
- nadzorowanie realizacji zadań przez osoby zatrudnione;
- przygotowanie form doskonalenia od strony organizacyjnej, administracyjnej i kadrowej.
§8
- Nadzór pedagogiczny w placówce sprawuje konsultant ds. pedagogicznych.
- Do zadań konsultanta ds. pedagogicznych należy w szczególności:
- udział w planowaniu pracy na rok szkolny oraz przygotowywaniu sprawozdań z realizacji planu;
- przygotowanie i realizacja planu nadzoru pedagogicznego;
- opracowanie wniosków i rekomendacji ze sprawowanego nadzoru do 31 sierpnia każdego roku szkolnego i przekazanie ich dyrektorowi oraz edukatorom;
- dokonanie analiz wniosków i rekomendacji z nadzoru ustalonych przez kuratorów oświaty oraz wykorzystanie ich do planowania i doskonalenia jakości pracy placówki;
- przygotowanie i realizacja działań w ramach prowadzonych programów wsparcia;
- wsparcie merytoryczne udzielane dyrektorowi i edukatorom w realizacji zadań statutowych;
- akceptacja planów form doskonalenia zawodowego;
- monitorowanie jakości prowadzonych form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz pracy placówki;
- zgłaszanie dyrektorowi wniosków i uwag odnoszących się do oferty i jakości funkcjonowania placówki.
§9
- Formy doskonalenia zawodowego prowadzą zatrudnieni edukatorzy.
- Do obowiązków i kompetencji edukatorów należy w szczególności:
- opracowywanie planów form doskonalenia i przedstawianie ich konsultantowi ds. pedagogicznych do akceptacji;
- przygotowywanie materiałów szkoleniowych dla uczestników;
- prowadzenie form doskonalenia i troska o ich jakość;
- dokumentowanie szkoleń wg ustaleń dyrektora;
- promocja form doskonalenia prowadzonych przez OCDN mastermetodyka;
- zgłaszanie dyrektorowi wniosków i uwag odnoszących się do oferty i jakości funkcjonowania placówki.
§10
Obsługę administracyjno-księgową OCDN mastermetodyka zapewnia organ prowadzący placówkę.
ROZDZIAŁ 4
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność placówki
§11
- OCDN mastermetodyka utrzymuje się z własnej – odpłatnej działalności statutowej.
- Placówka może otrzymywać darowizny, a także pozyskiwać środki w ramach z grantów projektowych i środków unijnych.
ROZDZIAŁ 5
Postanowienia końcowe
§12
- OCDN mastermetodyka używa podłużnych pieczęci firmowych – adresowych oraz logo ustalone przez organ prowadzący.
- OCDN mastermetodyka posiada „System zapewniania jakości” oraz regulaminy i procedury wewnętrzne zatwierdzone przez organ prowadzący, zgodne ze statutem i przepisami prawa oświatowego.
- Dyrektorzy i nauczyciele, którzy ukończyli daną formę doskonalenia zawodowego, otrzymują zaświadczenie, które zawiera imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia uczestnika, nazwę ukończonej formy doskonalenia oraz łączną liczbę godzin zrealizowanych zajęć i datę wydania zaświadczenia.
- OCDN mastermetodyka prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń.
§13
- Statut OCDN mastermetodyka nadaje organ prowadzący placówkę.
- Zmiany w statucie dokonywane są przez organ prowadzący w trybie właściwym dla jego nadania.
- Treść statutu w aktualnym brzmieniu obowiązuje od dnia 10 kwietnia 2024 roku.